03-09-2003

APK-keuring Nederlands voertuig kan nu ook in Spanje

1-10-2012 Vanaf vandaag kunnen als experiment voertuigen, aanhangers en vrachtauto's met een Nederlands kenteken in Spanje APK-gekeurd worden. Dat kan nu volgens de daar geldende nationale regels. Goedgekeurde voertuigen krijgen dan een Nederlands keuringsbewijs en worden gemeld in het Nederlandse kentekenregister.

De Ministerraad heeft voor dit experiment voor Spanje gekozen omdat de meeste verzoeken voor het erkennen van buitenlandse APK uit dit land komen. Dat is het gevolg van het feit dat veel Nederlanders in Spanje een tweede huis hebben. Voor degenen die een voertuig bezitten dat zelden in Nederland komt zal dit daarom zeker een last minder zijn, want het is daardoor niet langer nodig om elk jaar terug te rijden voor de APK-keuring of boetes te betalen wegens het niet voldoen aan de APK-plicht.

Indien het experiment succesvol blijkt kan het op termijn ook plaatsvinden in de andere lidstaten van de Europese Unie, die hebben aangegeven ook Nederlandse APK’s te zullen erkennen. Het experiment heeft voorlopig een looptijd van maximaal 6 jaar en zal over 2 jaar worden geëvalueerd.

De Spaanse ITV 
De Spaanse 'Inspección Técnica Vehículo' (ITV) gaat anders dan een Nederlandse APK-keuring. Het zijn bijvoorbeeld niet de onafhankelijke garages, die keuren, maar de 'Dirección General de Tráfico' (DGT) -de Spaanse RWD- zelf. Een Spaanse ITV op een Nederlandse auto kan problemen opleveren. Bijvoorbeeld, alles -van een zonnedakje, trekhaak tot andere wielen- moet in de autopapieren staan. Maar de technische inspectie zelf is in grote lijnen dezelfde.

Hoe gaat de ITV in zijn werking?

  • Maak een afspraak via >>internet. Daar vult je kentekennummer en naam in. 
  • Wees op de afgesproken tijd op het ITV station. De afspraak gaat per 15 minuten.
  • Ga daar naar het kantoor met je auto- en verzekeringspapieren. Zonder WA-verzekering wordt je auto niet gekeurd. 
  • Ook betalingen worden gedaan op het kantoor. Dieselauto's kosten 65 euro en benzine auto's 50 euro. 
  • Je krijgt een keuringspapier. Bewaar die, want die heeft de inspecteur nodig. 
  • Er worden ongeveer 5 voertuigen per kwartier gekeurd. Dit kan dus nog weleens uitlopen. 
  • Als je aan de beurt ben blijf dan in de auto zitten. Eerst worden de kilometerstand gevraagd en de chassis- en motornummers gecontroleerd. Vervolgens de uitlaatgassen, de lichten, enz. 
  • Daarna rij je stukje verder, waar de remmen worden gecontroleerd. Ook de handrem.  
  • Nog een stukje verder kom je op de 'smeerkuil', waar de auto van onderen wordt bekeken. Zet de motor af, trek de handrem aan en beweeg het stuur heen en weer wanneer de controleur daar om vraagt. Daarna moet je remmen terwijl de auto heen en weer geschud wordt, wat het einde van de test betekent.
  • Vervolgens krijg je het formulier weer terug, rij je naar buiten, parkeer je de auto en ga je opnieuw naar het kantoortje.
  • Daar ontvang je bij goedkeuring een papier en een sticker die je aan de passagierszijde, rechts bovenaan, aan de binnenkant van de voorruit dient te plakken. De keuring is 2 jaar geldig tot de auto 5 jaar is. Is de auto ouder dan 5 jaar dan moet hij ieder jaar gekeurd worden. Voor bedrijfsauto's, huurauto's en taxi's gelden weer andere regels. 
  • Bij een afkeuring krijg je meestal 60 dagen de tijd om de auto te laten herkeuren. Dat kost 22 euro en er wordt dan alleen op het afgekeurde punt gecontroleerd.
Enkele tips 

  • Heb je een dieselauto, geef dan thuis met een warme motor eens flink gas. Komen er heel erg zwarte rookwolken uit de uitlaat herhaal dit dan net zolang totdat de gassen er schoner uit gaan zien. 
  • Kijk van te voren ook even of je lichten het doen. Ook het remlicht en het achteruitrijlicht. 
  • Zorg dat er water in de ruitensproeier zit. Dit wordt namelijk getest.