12-01-06

Nederlander start een energiebedrijf in Spanje

In 2005 wilde Gijsbert Huijink in het Catalaanse Banyoles (Girona) aansluiting op het stroomnetwerk realiseren. Dat bleek echter niet zo gemakkelijk en moest volgens de energiemaatschappij 80.000 euro kosten. Gijsbert besloot het zelf te organiseren met zonnepanelen met als doel het veranderen van de huidige Spaanse energiemarkt, op dit moment een oligopolie, naar een decentraal schoon energiesysteem. Zo ontstond in oktober Som Energia.

Als een echte sociale beweging hielden de lokale groepen bijeenkomsten waarbij onderwerpen als de coöperatie, het energiesysteem van Spanje, de begrijpelijkheid van de factuur, energiebesparing hoog op de agenda staan. De zestien aangesloten coöperaties kopen gezamenlijk stroom in. De 17.000 leden hebben ieder honderd euro ingelegd. Dit ‘sociaal kapitaal’ maakt Som Energia onafhankelijk van subsidies.

Groei
De idee was om voor het einde van dat jaar 350 leden te hebben. Vier jaar later heeft het bedrijf echter al 18.000 leden en 20.000 klanten. In 2015 was dat al 30.000. De leden willen meer nog dan ‘goedkope’ energie vooral onafhankelijkheid van het huidige systeem want de grote energiemaatschappijen zijn machtig dankzij een krachtige politieke lobby. En de marge op een contract bij Som Energia is laag: vijftien euro per jaar. Daar moet alles van betaald worden. Het komt dus bij het vaststellen van de prijs, die vaststaat voor een jaar, aan op het zo goed mogelijke doen van een voorspelling van de ontwikkelingen.

Regels
Volgens Huijink geven dat de regels uit Brussel in de toch al moeilijke Spaanse markt wel soms kopzorgen. Bijvoorbeeld het IT-systeem op orde krijgen, de facturatie die zojuist is aangepast en het organiseren van het gratis telefoonnummer. Soms gaat het bedrijf verder dan de Europese richtlijnen. Want als er bij Som Energie een lid een contract op wil zeggen, dan kan dat per direct. 'Er is geen opzegtermijn of ander gedoe.'

Geld is niet de belangrijkste reden om mee te doen: 3 tot 5% rente blijkt voldoende voor de leden bij een inleg van honderd euro. Een lid vroeg of hij niet wat meer mocht betalen. Dit is opgepakt: zonder er iets voor terug te krijgen betaalt 20% van de leden nu vrijwillig 1 cent extra per kWh. Mensen vinden het prettig dat ze zien wat er met hun geld gebeurt. En de belangstelling blijft maar groeien.
Daarbij is de echt onderscheidende kracht een uitmuntende klantenservice, dankzij een kantoor met dertien medewerkers.

Het bedrijf draait wel (nog) om vrijwilligers. Zo is er een online vrijwilligersplatform ontwikkeld. De taken zijn concreet en beperkt in tijd. Het netwerk kan gemakkelijk om hulp worden gevraagd en het is beheersbaar. Som Energia heeft een grote gunfactor. Het biedt een tegengeluid in de Spaanse energiemarkt en geeft een ‘David versus Goliath’-gevoel bij de leden.

Tekst gedeeltelijk uit: www.hieropgewekt.nl